Vanliga Frågor

Känn dig fri att fråga oss

VANLIGA FRÅGOR

Order och beställning

Vad gör jag när jag har bokat tid?

Det datumet du har bokat tid på kan du lämna in bilen mellan kl 9-17 på vardagar och helger mellan kl 10-13. Se till att du har plockat fram service bok och mutter lås de ska placeras på passagerar sätet fram, om det finns.

Vad gör jag om jag vill avboka min tid?

Det beror på hur långt din order har kommit i beställning och förberedningsprocessen. Om din order går att avbeställa kan du göra detta genom kontakta kundservice.

Vad händer om jag inte dyker upp på den bokade tiden?

Bilen kan alltid lämnas in hos oss mellan kl 9-17 på vardagar och 10-13 på helger, om bilen inte dyker upp på den bokade dagen kommer vi att returna ordern under efter 24 timmar (tex. Om den bokade tiden är 2020 augusti 15, retur processen startar 2020 augusti 16) tänk på att du kan alltid stoppa den processen inom 24 timmarna. Vid retur av det betalda beloppet dras alltid av 500kr i avgift.

När ska jag hämta bilen?

Bilen hämtas när den är klar, vi kontaktar dig per telefon när bilen är klar. Vid inget svar skickar vi mejl och sms.

Kan jag avbeställa min order?

Du kan avbeställa din order alltid före den bokade tiden på 24 timmar, kontakta oss på mejl eller vår kundservice.

Kan jag lägga till eller ta bort en tjänst i min order?

Om din order inte har kommit för långt i förberedelse processen så kan du kontakta kundservice via telefon eller mejl för att eventuellt göra en ändring i din order.

Jag har inte fått någon orderbekräftelse?

Din orderbekräftelse skickas per automatik till den mejladress som är angiven i kassan vid köpet.

Har du inte fått någon orderbekräftelse direkt efter att ordern är slutförd kan detta bero på att ordern inte slutförts korrekt eller att du angivit en felaktig mejladress.

Kontrollera så du har angivit rätt mejladress, om du har råkat ange en felaktig mejladress så kan du kontakta oss på kundservice så kan vi justera det i efterhand.

Jag har inte fått någon orderbekräftelse?

Din orderbekräftelse skickas per automatik till den mejladress som är angiven i kassan vid köpet.

Har du inte fått någon orderbekräftelse direkt efter att ordern är slutförd kan detta bero på att ordern inte slutförts korrekt eller att du angivit en felaktig mejladress.

Kontrollera så du har angivit rätt mejladress, om du har råkat ange en felaktig mejladress så kan du kontakta oss på kundservice så kan vi justera det i efterhand.

Varför har min beställning inte gått igenom?

I de flesta fall beror detta på att betaltransaktionen inte gått igenom korrekt. Testa ett annat betalsätt eller kontakta kundservice för vidare hjälp.

Kan jag köpa presentkort hos er?

Absolut kan du göra det!

Du hittar både våra digital och fysiska presentkort via denna länk:

När blir min bil klar för hämtning?

När vi ringer upp och talar om att din bil är klar, når vi inte dig som kund på telefon skickar vi sms och mejl där det står att bilen är klar.

Vad gör jag när jag har bokat tid?

Det datumet du har bokat tid på kan du lämna in bilen mellan kl 9-17 på vardagar och helger mellan kl 10-13. Se till att du har plockat fram service bok och mutter lås de ska placeras på passagerar sätet fram, om det finns.

Vad gör jag om jag vill avboka min tid?

Det beror på hur långt din order har kommit i beställning och förberedningsprocessen. Om din order går att avbeställa kan du göra detta genom kontakta kundservice.

Vad händer om jag inte dyker upp på den bokade tiden?

Bilen kan alltid lämnas in hos oss mellan kl 9-17 på vardagar och 10-13 på helger, om bilen inte dyker upp på den bokade dagen kommer vi att returna ordern under efter 24 timmar (tex. Om den bokade tiden är 2020 augusti 15, retur processen startar 2020 augusti 16) tänk på att du kan alltid stoppa den processen inom 24 timmarna. Vid retur av det betalda beloppet dras alltid av 500kr i avgift.

När ska jag hämta bilen?

Bilen hämtas när den är klar, vi kontaktar dig per telefon när bilen är klar. Vid inget svar skickar vi mejl och sms.

Kan jag avbeställa min order?

Du kan avbeställa din order alltid före den bokade tiden på 24 timmar, kontakta oss på mejl eller vår kundservice.

Kan jag lägga till eller ta bort en tjänst i min order?

Om din order inte har kommit för långt i förberedelse processen så kan du kontakta kundservice via telefon eller mejl för att eventuellt göra en ändring i din order.

Jag har inte fått någon orderbekräftelse?

Din orderbekräftelse skickas per automatik till den mejladress som är angiven i kassan vid köpet.

Har du inte fått någon orderbekräftelse direkt efter att ordern är slutförd kan detta bero på att ordern inte slutförts korrekt eller att du angivit en felaktig mejladress.

Kontrollera så du har angivit rätt mejladress, om du har råkat ange en felaktig mejladress så kan du kontakta oss på kundservice så kan vi justera det i efterhand.

Jag har inte fått någon orderbekräftelse?

Din orderbekräftelse skickas per automatik till den mejladress som är angiven i kassan vid köpet.

Har du inte fått någon orderbekräftelse direkt efter att ordern är slutförd kan detta bero på att ordern inte slutförts korrekt eller att du angivit en felaktig mejladress.

Kontrollera så du har angivit rätt mejladress, om du har råkat ange en felaktig mejladress så kan du kontakta oss på kundservice så kan vi justera det i efterhand.

Varför har min beställning inte gått igenom?

I de flesta fall beror detta på att betaltransaktionen inte gått igenom korrekt. Testa ett annat betalsätt eller kontakta kundservice för vidare hjälp.

Kan jag köpa presentkort hos er?

Absolut kan du göra det!

Du hittar både våra digital och fysiska presentkort via denna länk:

När blir min bil klar för hämtning?

När vi ringer upp och talar om att din bil är klar, når vi inte dig som kund på telefon skickar vi sms och mejl där det står att bilen är klar.

Fråga oss

Kontakta oss

    Leverans av tjänst

    När kan jag lämna in min bil?

    Bilen kan lämnas in på en angivna bokade tiden (tex. Om den bokade tiden är 2020 augusti 15 då kan bilen lämnas in mellan kl 9-17)

    Det saknas en del av tjänsten! Vad ska jag göra?

    Det kan hända att motor oljan blir svart fast den är nyligen bytt tillexempel på diesel motorer, det är vanligt att de blir svart/mörkfärgad olja pga motor fungerar på det sättet som gör nytt olja som är gul/guld aktigt till svart därför kan man tycka att något tillexempel saknas av tjänsten men du som kund har rätt till att fråga och vi erbjuder att titta på när vi arbetar med din bil på egen risk.

    Bilen var skadad efter hämtning! Vad gör jag?

    Ibland kan det hända kontakta oss så fort detta upptäcks tänk på att alla bilar vi tar emot fotograferas innan vi arbetar med bilen.

    Tjänste frågor

    Vad är bromsbelägg byte?

    Det är en tjänst vi utför där vi byter ut bromsbeläggen och priset inkluderar arbete och materialet alltså själva bromsbeläggen, och utbytet av dem, vi kontrollerar Bromsskivorna ifall de skulle behövas bytas pga dåligt skick som kan ta skada på nya bromsbeläggen, då vi återkopplar innan vi byter ut bromsbeläggen.

    Varför byter man bromsbelägg?

    Bromsbelägg bytes eftersom det är en slitbar del, om bromsbelägg slits skall dess bytas och slits dem för mycket kan det ta skada på bromsskivan och reparationen blir allt dyrare. Du är välkommen och undersöka bromsbeläggen hos oss samt bromsskivor

    Vad är Bromsskiva/Bromsskivor ?

    Bromsskiva/Bromsskivor är den roterande delen som roterar på alla 4 hjul och bromsbeläggen är dem som bromsar skivan som bromsar hjulen.

    När ska man byta Bromsskivor?

    Bromsskivor bytes när dem är slitna, och det beror på hur mycket man kör hur hårt man bromsar och rekommenderas att kontrolleras innan man bestämmer sig för att byta dessa.

    Varför ska man byta Bromsskivor?

    För att om dessa slits vill man ha bättre prestanda på broms kvaliteten för bättre säkerhet.

    Vad är bromsvätska?

    Bromsvätska är vätskan som går till bromsoken som skapar ett högt tryck för att minska bilens hastighet/retardera

    När ska man byta bromsvätska?

    Bromsvätska rekommenderar vi bytas var 3de år eller 5000mil

    Varför ska man byta bromsvätska?

    Bromsvätska bytes för att inte skapa skador på bromssystemets inre komponenter som skapar tryck till bromsbelägg och skivor, samt få bästa prestanda.

    Vad är däck byte?

    Däck byte är själva hjulen som byts från sommar till vinter eller från vinter till sommar däck kompletta med fälgar.

    Vad är däck skifte?

    Däck skifte är när vi byter själva gummit på däcken.

    Vad är balansering av däck?

    Balansering är själva balansen på varje däck för att få exakt balans på hjulen för att inte bilen ska vibrerar/skaka till exempel i ratten eller bilen, vi jämnar ut vikten i hjulet. Men om fälgarna är skeva eller däcken dåliga kan det skapa vibrationer.

    Vad behöver man tänka på när man byter däck?

    Viktigt att tänka på när man byter, skicket på däcken att mönstret håller på sommar däck är det minst tillåtna 1.6mm och på vinter däck 3mm. Hur åldrade däcken är max 5 år på däck ska det vara annars blir gummit torkat och tappar egenskaperna.

    Kan man byta däck med olika dimensioner?

    Bilar blir obalanserade med lägre säkerhet när det är olika dimensioner samt varningslampor som lyser på panelen då hjulens rotation blir ojämn.

    Vad är dimensioner?

    Mått/storlek på däcken tex 205/55R16

    När byter man kamrem?

    Kamremmens livslängd varierar från bilmodell till modell, i bilens service bok finns det en rekommendation lista från tillverkaren, den rekommendationen är inte helt pålitlig vi rekommenderar att kontakta oss för att vara helt säker på när kamremen skall bytas.

    Varför byter man kamrem?

    Det är viktigt att byta kamrem eftersom motorns liv hänger på kamremmen då går kamremmen sönder blir det motor haveri och reparations kostnaderna ökar, därför är det viktigt att ha koll på bilens kamrem.

    Varför byter man vattenpump samtidigt med kamrem?

    Ett bra tillfälle att byta kamrem är i samband med en service. Vår personal kommer då rekommendera att de samtidigt byter en del andra komponenter som påverkas av kamremmen. Dels rör det sig om spännhjul eller löphjul som ingår i kamremskonstruktionen, men även byte av vattenpumpen bör ske eftersom den på många bilmodeller drivs av kamremmen. Skulle vattenpumpen börja läcka sitter den dessutom monterad så att man måste montera ner kamremmen för att komma åt, och en avmonterad kamrem återmonterar man inte.

    Vad är olje byte?

    Olje byte är en tjänst vi utför då vi byter motor olja med Olje filter och priset inkluderar arbete. Det är fast pris vi erbjuder specifik beroende bilmärke och modell samt motor storlek.

    Vilken olja bytes?

    Motor oljan den är viktig och vanligast för byte.

    Varför ska oljan bytas?

    Motor oljan byts för att hålla motorns prestanda, sänka bränsle ekonomin, minska slitage på motorns inre rörliga delar och viktigast behålla motorns livslängd och minska reparationer på många komponenter som kan komma att gå sönder om oljan åldras, som tex turbo.

    När ska man byta olja?

    Vi rekommenderar varje 1500mil eller 1år.

    Behöver olja bytas regelbundet?

    Ja, helst vid våra rekommendationer.

    Kan man byta olja vid intervaller?

    Det kan man göra, enligt vår erfarenhet så åldras motorerna snabbare vid byte av tillverkarens intervaller.

    Varför rekommenderas mobil1 olja?

    Vi rekommenderar mobil1 olja till alla bilar då vi har testat oljan specifik och jämfört med andra oljor vi har kommit fram till att det är bästa olja på marknaden, vissa bilar förbränner olja, mobil1 minskar förbränningen av oljan, byter man regelbundet oljan med mobil1 så kan vissa motorer läkas och förbränning av oljan stoppas helt. Samt tar vara på motorns inre delar då de slits mindre.

    Gäller nybilsgaranti vid olje byte eller löper den ut?

    Som kund får du papper och stämpel på service bok, bevis på oljan bytts hos oss och nybils garantin bör inte löpa ut då vi ät kvalificerade, men att dubbkolla upp det med återförsäljaren kan det ge bäst svar.

    Vad är mellan service?

    Mellan service innebär att vi byter motor olja, olje filter, luft filter och kupé filter i kol, vissa modeller finns det inte kol filter på, om du vill veta det exakt är du välkommen att dubbkolla det med vår kundservice. Stämpel på service bok och papper på det som ät gjort.

    Vad är stor service?

    Stor service innebär att vi byter motor olja, olje filter, luft filter och kupé filter i kol, vissa modeller finns det inte kol filter på, om du vill veta det exakt är du välkommen att dubbkolla det med vår kundservice. Stämpel på service bok och papper på det som ät gjort. Tändstift bytes på bensin, biogas, etanol och hybrid bilar eller bränsle filter på diesel och dieselhybrid bilar.

    Vad är skillnaden mellan stor service och mellan service?

    Skillnaden är det lilla extra där vi byter tändstift på bensin, biogas, etanol och hybrid bilar eller bränsle filter på diesel och dieselhybrid bilar.

    Vad är luftfilter?

    Luftfilter filtrerar partiklar från att komma till motorns luftledningar och förbrännings rum.

    Varför ska man byta luftfilter?

    Luftfilter byts för behålla motorns prestanda, sänka bränsle ekonomin, ta vara på motorns luftvägar, ett genom täppt filter gör det jobbigare för motorn att arbeta svårare att få i sig luft då motorn tappar effekt och komponenter i luftvägar och motorn sitter i högre risk att gå sönder.

    Vad är kupé filter?

    Kupé filter filtrerar alla partiklar från att komma till kupé utrymmet det är viktigt att byta de filtret då, alla partiklar från asfalt, damm, pollen etc. Ska filtreras från att komma till kupé utrymmet där du sitter och kör.

    Varför ska man byta kupé filter?

    Kupé filter skall bytas eftersom, när man sitter i kupé utrymmet så ska det vara frisk luft som dras in till kupén, det tar bort illa dålig lukt från kupén, är ett kupé allt för gammal kan det mögla och ta skada på kupé fläkt.

    När & Varför ska man byta bränsle filter?

    Det kan hamna dåliga partiklar i tanken när man tankar eller bränsle kan innehålla vätska som kan ta skada på komponenter, fylls bränsle filtret med smuts/blir täppt kan bilen sluta starta. Väntar man allt för länge på att byta bränsle filter kan det rosta och bildas hål i bränsle filtret och läcker bränsle. (På vissa modeller)

    När ska man göra mellan service?

    Vi rekommenderar att göra mellan service varje 3000mil eller 2år

    När ska man göra stor service?

    Vi rekommenderar varje 5 år eller 8000mil

    Vad är bränsle filter?

    Filter om filterar bränslet som går vidare i bränsle ledningar hela vägen till förbrännings rummet.

    Vad är bränsle filter?

    Filter om filterar bränslet som går vidare i bränsle ledningar hela vägen till förbrännings rummet.

    När & Varför ska man byta bränsle filter?

    Det kan hamna dåliga partiklar i tanken när man tankar eller bränsle kan innehålla vätska som kan ta skada på komponenter, fylls bränsle filtret med smuts/blir täppt kan bilen sluta starta. Väntar man allt för länge på att byta bränsle filter kan det rosta och bildas hål i bränsle filtret och läcker bränsle. (På vissa modeller)

    Vad är tändstift?

    Tändstift antänder bränslet som kommer in i förbrännings rummet.

    När ska man byta tändstift?

    Vi rekommenderar varje 3 år eller 5000mil

    Varför ska man byta tändsift?

    När tändsift åldras och används i allt för lång tid så blir förbränningen sämre, det gör att bränsleförbrukningen ökar och motor effekten minskar, svagare motor drar mer bränsle än normalt, när tändstift åldras kan gnistan skjutas tillbaka mot tändspole och det kan bli en risk att tändspolar tar skada och byts ut, det blir en extra kostand därför är det bra att byta tändsift i tid, vid våra rekommendationer eller innan tiden passerar.

    Varför ska man byta tändsift?

    När tändsift åldras och används i allt för lång tid så blir förbränningen sämre, det gör att bränsleförbrukningen ökar och motor effekten minskar, svagare motor drar mer bränsle än normalt, när tändstift åldras kan gnistan skjutas tillbaka mot tändspole och det kan bli en risk att tändspolar tar skada och byts ut, det blir en extra kostand därför är det bra att byta tändsift i tid, vid våra rekommendationer eller innan tiden passerar.

    Betalning och fakturering

    Vilka betalsätt erbjuder ni?

    Vi erbjuder många olika betalsätt för att du som kund ska kunna välja det som passar dig. Hos oss kan du välja mellan följande:

    Klarna faktura

    Klarna delbetalning

    Swish

    Bankbetalning

    Kortbetalning

    Varför kan jag inte välja faktura?

    Om din betalning avvisas när du väljer Klarna som betalsätt så beror detta oftast på att Klarna av någon anledning inte godkänner faktura som betalalternativ.

    Detta kan bero på olika anledningar och för att få reda på mer information ber vi dig att kontakta Klarna på 08-120 120 10.

    Var är min faktura?

    Om du har valt 14 dagars faktura via Klarna så skickas denna till din mailadress som du angivit vid köpet. Du kan också logga in på ”Mitt Klarna” https://my.klarna.com/ för att se din faktura. Du kan också kontakta kundservice så skickar vi ut den på nytt till din mejladress.

    Kan jag handla som företags kund?

    Självklart! I kassan kryssar du i att du är företagskund och fyller sedan i org.nr istället för personnummer samt resterande bolagsuppgifter.

    Vi erbjuder våra företagskunder att handla mot faktura (20 dagar netto).

    Observera att en kreditupplysning kommer att ske efter beställning och att vår ekonomiavdelning kan komma att kontakta er om kompletterande uppgifter behövs.

    Mer information för dig som företagskund hittar du på inet.se/foretag.

    Retur och reklamation

    Kan jag lämna tillbaka en monterad tjänst?

    Nej tyvärr det inte. Därför att det är fel och åter montera en produkt eftersom många tjänster vi har formar sig och anpassar sig för just din bil som tillexempel motor olja, olje filter etc.

    Kan jag reklamera en tjänst?

    Ja det går om det är så att vi upptäcker fel på tjänsten vi har utfört.

    Hur gör jag en felanmälan?

    Anser du att en produkt som vi monterat inte fungerar som det ska eller andra konstigheter kan du alltid boka felsöknings tid vi felsöker och bedömmer vi att felet ligger på vår tjänst så återbetalas du för felsökningen och tjänsten ersättas med ny produkt utan extra kostnader.

    Hur lång tid tar en felanmälan?

    Det beror på när bokar felsöknings tiden och det ska bli klart inom 1-3 arbets dagar.

    Övriga frågor

    Vilka öppettider har ni?

    Du hittar alla våra butikers öppettider här.

    Vilka öppettider har er kundservice?

    Du hittar vår kundservice öppettider här.

    Jag har fått ett SMS att ni vill komma i kontakt med mig?

    Om du har ett ärende hos oss så ringer vi alltid i första hand.

    Om du inte svarar så skickar vi ut ett SMS med information om att vi vill komma i kontakt med dig. Ring till vår kundservice på 076 – 70 90 238 för att komma i kontakt med personen som sökte dig.

    Hur hittar jag mitt kvitto?

    Kvittens skickas automatisk per mejl, hittar du inte din kvittens är du välkommen och kontakta vår kundservice.

    Kan jag lämna in min bil som jag har köpt hos en annan återförsäljare för felsökning hos er?

    Ja, absolut det går bra.

    Kan jag reparera bilen hos er om jag har felsökt hos en annan bilverkstad?

    Ja det är du varmt välkommen att göra.

    Köper ni begagnade produkter?

    Tyvärr så köper vi inte in begagnade produkter.

    Hur lång garanti tid har jag?

    På reservdelar har vi 2 års garanti och kan förlängas till 3 år.

    Hur lång garanti har ni på arbetet?

    Vi har ett års garanti på arbetet vi utför, gäller endast vid köpta av reservdelar av oss.

    Gäller det alla reservdelar?

    Nej, det anser inte slitage delar som tillexempel, olja, vätska, alla sorters filter, broms belägg, etc. Men tillexempel Bromsskivor om de blir skeva täcker garanti dessa men inte om Bromsskivor är slitna, allt är beroende på slitage.

    Hej, Hur kan vi hjälpa dig?